VerzuimWeg. Ziekte overkomt je, verzuim is een keuze.

Gezond en effectief thuiswerken

Nu veel mensen in een thuis moeten werken ontstaat de vraag; hoe kan thuiswerken het beste worden ingericht? Wij hebben daarom de belangrijkste richtlijnen voor een gezond en effectief werkritme thuis op een rijtje gezet.

Om thuis goed in een werkritme te komen helpt het door:  

  • Een echte werkplek in te richten
  • Een gezonde werkhouding aan te nemen
  • Aankleden alsof je naar het werk gaat.
  • Huishoudelijke klusjes bewaren tot na werktijd of in de pauze
  • Te werken op vaste uren en pauze te nemen op vaste momenten
  • Ieder half uur even in beweging te komen  
  • Contact te houden met collega’s
  • Aandacht besteden aan het omgaan met tools voor het werken op afstand

Werkplek
Hoe meer mensen werken in de privé omgeving hoe lastiger het wordt om de koppeling tussen werk en privé los te maken. Dus als het mogelijk is creëer dan een aparte werkplek. Idealiter is dit een aparte kamer waar de deur van kan worden dicht getrokken om rustig te werken en ook om vervolgens het werk achter te kunnen laten.
Lukt dit niet en wordt er gewerkt aan de keukentafel? Dan helpt het om de werkspullen na het werk op te ruimen en uit het zicht te zetten. Zet letterlijk de laptop in de kast en zet de vaas met bloemen weer terug waar het stond.
De voorkeur gaat het minst uit naar een werkplek op de eigen slaapkamer.

Werkhouding
De werkplek op kantoor die tot in de kleinste puntjes is afgesteld op de arbowetgeving, wordt nu verruild voor een thuiswerkplek. Wettelijk moet een thuiswerkplek aan allerlei eisen voldoen als medewerkers dagelijks meer dan twee uur thuiswerken maar we zitten nu in een andere realiteit.
Toch is het belangrijk om aandacht te houden voor een gezonde werkhouding. Want hoewel het verleidelijk is om een “relaxte” houding achter de laptop aan te nemen of zelf op de bank is dit thuis net zo onverstandig als dat dit op kantoor zou zijn. Vuistregel daarin is: Niet gaan hangen. Probeer altijd recht te blijven zitten, tegen de rugleuning aan.

Werkgevers hebben minder zicht op hoe hun personeel er thuis bijzit, maar kunnen wel een beroep doen op de eigen verantwoordelijkheid van medewerkers om thuis de bureaustoel goed in te stellen en het beeldscherm op de juiste hoogte te positioneren.

De beste werkhouding is de volgende:
De zitting van de stoel moet zo ingesteld zijn dat de bovenbenen horizontaal zijn. De rugleuning moet goed steun bieden, vooral onderin de rug. De armen horen ontspannen op de armleuningen te leunen en tafel hoort dan op dezelfde hoogte staan als je armsteunen.
Vervolgens goed aanschuiven zodat de polsen net op tafel liggen, met de handen op het toetsenbord.Het beeldscherm moet op ongeveer een armlengte van je af staan, net iets onder ooghoogte.

De praktijk is natuurlijk in veel gevallen dat mensen thuis niet over verstelbaar materiaal beschikken of met een eettafelstoel aan een te hoge eettafel zitten. Dan kan het helpen om op een kussen te gaan zitten om de hoogte aan te passen, de tafel kan op een blokjes hout worden gezet en ook een scherm op een stapel boeken maakt al verschil.

Voor medewerkers met een laptop is een muis en toetsenbord een goed aanvulling, het beeldscherm kan omhoog worden geplaatst, bijvoorbeeld met een laptopstandaard.
Zet de laptop liever wat dichterbij, naar voren buigen om het scherm goed te zien is geen goede houding.

Werkritme
Een valkuil bij thuiswerken is dat mensen niet goed in het werkritme komen, daardoor minder prettig werken en uiteindelijk ook minder productief zijn. Vooral tussen het werken door de klusjes in en om het huis gaan doen gaat een goed werkritme in de weg zitten. Om gedisciplineerd te blijven werken, is het beter om thuiswerken en huishoudelijke beslommeringen gescheiden te houden.

Bewegen
Iets wat iedereen nu juist thuis heel goed kan doen is vaak opstaan en bewegen. Zo verstijven spieren niet en worden afvalstoffen goed weggevoerd. Ook zorgt bewegen voor een goede doorbloeding.
Erik Scherder roept in dit nieuwsbericht mensen op om juist nu in beweging te komen. Bij beweging worden neurotransmitters in de hersenen geactiveerd. En beweging versterkt bovendien ook ons immuunsysteem.

Collega's 
Goede communicatie onderhouden met collega’s draagt ontzettend bij aan effectief thuiswerken. Naast het feit dat regelmatig overleg gewoon nodig is zorgt het ervoor dat mensen aansluiting houden en elkaar blijven begrijpen.
Er komen nu in razend tempo nieuwe systemen en apps op de markt, er is soms al intranet en je hebt natuurlijk e-mail. Het is handig om daaruit de technische oplossingen voor het werken op afstand te selecteren die ook echt bij de cultuur van de organisatie passen.
Aandachtspunt is dat verschillende generaties met een andere stijl gewend zijn om met elkaar communiceren. Ook zijn er naast koplopers in het nieuwe werken ook mensen die moeite hebben met het installeren en gebruiken van deze technische oplossingen. Nieuwe communicatiemiddelen en op afstand communiceren vraagt in de praktijk ook echt om andere vaardigheden.

Terug naar overzicht

Direct contact

Stedumermaar 6
9735 AC  GRONINGEN

T: 050 - 317 65 25
E:

F: 050 - 317 65 35
KvK: 02086372